مریم افرازنده

گیاه دیفن باخیا (Diffenbachia)

    یزدفردا :مریم افرازنده "سرویس آموزش:   دیفن باخیا جزو معروف‌ترین و پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود که در اغلب خانه‌ها وجود دارد. نام فارسی اصیل دیفن باخیا، "سمبرگ" است که اشاره به سمی بودن شیره برگ آن دارد و از تماس آن با چشم و دهان خودداری گردد. بلعیدن شیره تلخ این گیاه باعث ورم بافت های ظریف گلو شده بحدی که قوه گویائی را فلج می کند . این گیاهان همیشه سبز بوده و دارای برگها تقریبا بیضی شکل با نوک تیز و در روی ساقه بطور مارپیچ می باشد. رنگ برگها معمولا سبز تیره و دارای نقاط یا لکه های سفید کرم رنگی در دو طرف رگبرگ اصلی می باشند. تقریبا حاشیه برگها سبز است و فاصله برگها نسبتا کم می باشد. اندازه برگها متفاوت بوده و در بعضی از گونه ها به اندازه 50 سانتیمتر نیزمی رسد .

روش نگهداری : این گیاه به حرارت و رطوبت کافی نیاز دارد و در زمستان ها به نور بیشتر ولی در سایر فصول و بخصوص در تابستان ها مکانهای سایه روشن برای آن مناسب میباشند و نور مستقیم خورشید روی برگهای لطیف آن ایجاد سوختگی می کند.در اتاق و یا آپارتمان ها باید آنرا در مکانهای روشن قرار داد . همچنین در زمستان درجه حرارت نباید کمتر از 16 درجه سانتی گراد و در 7 درجه سانتی گراد گیاه برای مدت کوتاهی زنده می ماند ولی برگهای پایین خود را بسرعت از دست می دهد .

خاک گیاه: خاک این گیاه ترکیبی از پیت (تورب)، خاک باغچه و مقدار کمی ماسه است و گلدان آن باید کاملا قابل نفوذ به آب باشد.فصل تعویض گلدان در ابتدای بهار و قبل از شروع رشد گیاه است. در فصل رشد باید به گیاه کود مایع کامل داده شود.این گیاه به خشکی و کمبود رطوبت هوا بسیار حساس است. کناره برگها در نتیجه کمبود رطوبت، قهوه ای رنگ می شوند و به تدریج می ریزند .

روش تکثیر : ساقه دیفن باخیا، بند بند و یا حلقه دار می باشد. اگر برگهای پائین ساقه از بین رفته باشد، می توان ضمن اینکه از چنین گیاهی قلمه گرفت آنرا نیز اصلاح و به فرم طبیعی بازگردانید . این گیاه به دو روش قابل تکثیر می باشد .

 1- بوسیله قلمه علفی ساقه و یا قلمه چوبی : اگر طول گیاه زیاد باشد 15 سانتیمتر آنرا نگاهداشته و بقیه را به قلمه های کوچکی تقسیم کنید، به طوریکه که هرکدام از قلمه ها حداقل دارای یک جوانه باشند. این قلمه ها را بطور جداگانه و یا تعدادی از آنها را بطور افقی در روی گلدانی که دارای پیت (تورب) میباشد قرار دهید و برای نگاهداری رطوبت، گلدان را در کیسه نایلونی بگذارید . پس از چندی قلمه ها ریشه دار خواهند شدو پس از ظاهر شدن برگها، آنها را از کیسه نایلون خارج کنید. باقیمانده پایه نیز بتدریج جوانه زده و گلدان دیگری را بوجود می آورد .

 2-  بوسیله خواباندن هوائی : فصل خواباندن هوائی از بهار تا اواسط تابستان می باشد و به روش زیر می باشد

-          حلقه ای پیرامون گیاه بطول 5 سانتی متر بر می دارید .

-          شکافی بصورت 7 عمودی بر ساقه گیاه حداکثر به اندازه یک سوم قطر شاخه ایجاد کنید .

-          برشی از طرف پایین ساقه به بالا و شکافی مورب حداکثر نصف قطر شاخه ایجاد کنید و جهت جلوگیری از بسته شدن شکاف یک تیکه چوب کوچک بین دو لبه آن قرار دهید (هدف از شکاف دادن ساقه قطع آوندهای آبکش حاوی شیره پرورده می باشد)

-          اطرف قسمت بریده شده را توسط یک کیسه پلاستیکی حاوی خزه یا پیت (تورب) مرطوب بپوشانید و پس از تشکیل ریشه ساقه گیاه را از زیر ریشه قطع کنید .

آبیاری : در تابستان هفته ای سه بار و در زمستان هفته ای یکبار با آب سبک بدون املاح، آبیاری شود. هر ماه یکبار با کود های مایع تغذیه شود.

آفتهای گیاه :

- درصورتی که هوا خیلی گرم باشد، برگها خشک شده وسقوط میکنند .

- در صورتی که هوا خیلی سرد باشد، برگها رنگ پریده شده و سقوط میکنند .

- در صورتی که نور بیش از اندازه باشد، برگها رنگ پریده و به سفیدی گرایش پیدا میکنند .

- در صورتی که آبیاری بیش از اندازه باشد، برگهای پایینی زرد و لکه های قهوه ای را در حاشیه آن مشاهده میکنید .

- در صورتی که نور کم به گیاه برسد برگها ریز و ساقه دارز می شود و گیاه برای گرفتن نور بیشتر خود را به طرف بالا میکشد.گیاه را به محل روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل نمائید.

- اگر برگها زرد و زیر آنها تار عنکبوت تشکیل شده است عامل آن کنه قرمز است هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سم پاشی کنید.

- اگر برگها و ساقه  می پوسد عامل آن نوعی قارچ است که در اثر سرما تولید میشود . سعی کنید گیاه را کمتر غبار پاشی کنید وآن را به محل گرم تر منتقل نمائید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا